wtorek, 24 lutego 2015

Kawa, orzechy, Nigel

Niektórzy ubóstwiają Nigellę, ja kocham Nigela Slatera. Jego książki kucharskie są tak sugestywnie napisane, że czasem starczy mi sama lektura i czuję się najedzona.
Przepisy Nigela są proste, listy składników krótkie, a efekty pyszne i chyba o to chodzi w gotowaniu. Dziś receptura z mojej ulubionej książki o jedzeniu:

The Kitchen Diaries 

Ciasto kawowo-orzechowe


Składniki na ciasto:

175 g masła
175 g cukru (w oryginale golden caster sugar, ja nie miałam, dałam zwykły)
3 duże jajka
175 g mąki
1 łyżeczka proszku do pieczenia
2 łyżeczki kawy rozpuszczalnej
65 g posiekanych orzechów włoskich

Krem maślany:

200 g masła 
400 g cukru pudru
2 łyżeczki kawy rozpuszczalnej
60 g orzechów włoskich

1. Piekarnik nagrzej do 180 stopni. Nigel proponuje by piec ciasto w dwóch okragłych foremkach o średnicy 20 cm, wyłożonych papierem do pieczenia - ja poszłam na skróty i piekłam w jednej, po czym przekroiłam w połowie.

2. Utrzyj miękkie masło z cukrem, można ręcznie ale ja nie lubię się męczyć, więc pracę wykonuje za mnie mój wierny robot kuchenny. 

3. Jajka wbij do miseczki, rozmieszaj lekko widelcem i po trochu dodaj do miski z masłem, ubijajac dobrze po każdej dolewce.

4. Zmieszaj make z proszkiem do pieczenia i delikatnie dodaj do masla z cukrem i jajami, miksujac na wolnych obrotach. Rozpuść granulki kawy w łyżce wrzacej wody, posiekaj orzechy - dodaj wszystko do ciasta, mieszajac delikatnie.

5. Jeżeli ciasto jest pieczone w dwóch foremkach, Nigel zaleca pieczenie przez 20-25 minut. Moje, pieczone w jednej formie, było gotowe po około 40 minutach - radzę po prostu sprawdzać patyczkiem. Po upieczeniu poczekaj aż ciasto ostygnie.

6. Aby zrobić krem, ubij masło mikserem aż zrobi się miękkie i zblednie jego kolor, wmieszaj cukier puder i mieszaj, aż uzyskasz gładka, jednorodna miksturę. Kawę rozpuść w łyżce wrzacej wody, wmieszaj do kremu. Wmieszaj orzechy. Kremem przełóż i udekoruj ciasto, odstaw do lodówki na przynajmniej godzinę.
Wg mnie ilość cukru w kremie spokojnie można zmniejszyć o 1/3 - w wersji oryginalnej krem jest mooocno słodki, dlatego obowiązkowo należy to ciasto jeść z filiżanka mocnej, gorzkiej kawy.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz