sobota, 28 lutego 2015

Przemyt zdrowego cz.2 - buraczkowe ciasto czekoladowe

Tym razem przemycam dziecku buraki. Przyznam się, że podobnie jak przy pierwszym marchewkowcu, podchodziłam do tego pomysłu "z pewną taką nieśmiałością". Obawy były jednak bezpodstawne - ciasto jest obezwładniająco czekoladowe a dzięki burakom wypiek staje się przyjemnie wilgotny. Przepis pochodzi z Tender. A Cook and his Vegetable Patch mojego ulubionego Nigela Slatera. Autor proponował podać ciasto z creme-fraiche i makiem, mnie poniosło czekoladowe szaleństwo i dołożyłam warstwę ganaszu. A co tam...w końcu w środku są warzywa:P






Buraczkowe ciasto czekoladowe


Składniki na ciasto:

250 g buraków
200 g czekolady 70%
4 łyżki gorącej kawy espresso
200 g masła
135 g mąki
1 czubata łyżeczka proszku do pieczenia
3 łyżki kakao dobrej jakości
5 jaj
190 g cukru pudru

Czekoladowy ganasz:

250 g gorzkiej czekolady
250 g śmietany kremówki


1. Buraki ugotowałam w wodzie bez soli, ostudziłam, obrałam ze skórki, odkroiłam końcówki i zblendowałam na puree. Zaczęłam rozgrzewać piekarnik do 180 stopni.

2. Czekoladę roztopiłam w rondelku nad gotującą się wodą bez mieszania. Gdy zaczęła wyglądać na prawie całkowicie roztopioną, wlałam espresso i zamieszałam całość. 

3. Masło pokrojone w drobne kawałki włożyłam do rondelka z czekoladą tak by roztopiona czekolada je przykryła i poczekałam aż zmięknie. 

4. Przesiałam razem mąkę, proszek do pieczenia i kakao.

5. Oddzieliłam białka od żółtek, białka trafiły do dużej miski, żółtka lekko rozbiłam.

6. Zdjęłam rondelek z czekoladą ze źródła ciepła, rozmieszałam delikatnie tak by połączyć roztopione masło z całością, odstawiłam na kilka minut do przestudzenia i dodałam żółtka. Teraz należy mieszać energiczniej, tak by żółtka dobrze połączyły się z całością.

7. Dodałam do czekoladowej mieszaniny buraki.

8. Ubiłam białka na sztywno, dodałam do nich cukier i wymieszałam.

9. Białka połączyłam z masą czekoladową - tutaj trzeba mieszać zdecydowanie ale delikatnie, najlepiej dużą łyżką zataczając nią ósemki w misce, należy uważać żeby nie "przepracować" ciasta.

10. Na koniec delikatnie wmieszać mąkę połączoną z proszkiem i kakao.

11. Całość umieściłam w nasmarowanej masłem i wyłożonej papierem do pieczenia foremce biszkoptowej o średnicy 20cm i wstawiłam do rozgrzanego piekarnika, temperaturę zmniejszyłam do 160 stopni. Ciasto powinno być gotowe do wyjęcia po około 40 minutach.

12. Ganasz zrobiłam zagotowując śmietankę, od razu gdy zaczęła wrzeć zdjęłam ją z ognia i wrzuciłam pokrojoną w kosteczkę czekoladę. Poczekałam aż czekolada się roztopi, rozmieszałam miksturę i odstawiłam do przestudzenia. Gdy polewa uzyskała odpowiednią konsystencję rozsmarowałam na cieście i posypałam cukrowymi kuleczkami.

6 komentarzy: